Anayasa Mahkemesi’nden Uludağ Alan Başkanlığı’na kısmi ret!


BURSA (İGFA)- 9 Ocak 2025 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan karara nazaran, Anayasa Mahkemesi, Uludağ Alanı Hakkında Kanun’un birtakım unsurlarını Anayasa’ya alışılmamış bularak iptal etti.

Anayasa Mahkemesi’nin iptal münasebetlerinde hukuksal belirsizlik, yasama yetkisinin devranı, özerklik ihlali üzere anayasal prensiplere karşıtlıkların vurgulandığını belirten Sarıbal, lakin bu kararın yetersiz olduğunu, “İmar Planı Yapma” yetkisinin iptal edilmediğini açıkladı.

Sarıbal açıklamasında; “AKP’li milletvekillerinin imzasını taşıyan kanunla Uludağ’ın 1961’den bu yana ulusal park alanı statüsünden çıkarılarak talan edilmek istendiğini tekraren söyledik. Uludağ Bursa’nın su deposu, su kaynağıdır dedik. Yaklaşık 21 bin dönüm alanda Uludağ Alan Başkanlığı, kurullarla, özerk yetkiye sahip olacaktı. Bursa’daki etraf örgütleri, Bursa Barosu Etraf Komitesi üyeleri öncülüğünde Bursa’da önemli aksiyonlar yapıldı. Uludağ Ulusal Parktır, bir dünya mirası dedik, Uludağ birçok bitkisel ve hayvansal çeşitliliği içinde barındırmaktadır dedik. Anayasa Mahkemesi’ne taşıdık. Anayasa Mahkemesi, Uludağ alanında işletmecilik faaliyeti müsaadesi için yürütme organına hudutları ve kapsamı belli olmayan bir yetki tanınmasının teşebbüs özgürlüğü unsuruyla çeliştiğine, Uludağ alanının korunmasına yönelik etraf maddeleri ve Türkiye’nin taraf olduğu memleketler arası etraf kontratlarıyla de uyumsuz olduğuna hükmetti. Fakat bu karar yetersizdir, İmar Planı Yapma yetkisi iptal edilmemiştir” tabirlerini kullandı.

BAKANLIK VE KURULUN DÜZENLEME YETKİSİ İPTAL EDİLDİ

Mahkeme Uludağ Alanı Hakkında Kanun’un 3. hususunun 11. fıkrasındaki “yaptırma, müsaade verme” ibaresinin Anayasa’ya muhalif olduğunu belirtirken, Sarıbal iptal münasebetlerini şu biçimde sıraladı:

“Uludağ alanında turizm maksatlı rastgele bir sportif faaliyet ile alana ait rastgele bir işletmecilik faaliyetinin yaptırılması ya da bu cins bir faaliyete müsaade verilmesi konusundaki ölçütlere ait yasal çerçeve belirlenmeksizin yürütme organına sonları ve kapsamı muhakkak olmayan bir yetki tanınması teşebbüs özgürlüğünün kanunla sınırlanması unsuruyla çelişmektedir. Açıklanan nedenlerle kural, Anayasa’nın 13. ve 48. unsurlarına karşıttır. Kanunun 5. unsurunun 1 numaralı fıkrası da Uludağ alanı içinde yapılacak her türlü uygulama için karar alacak olan Kurula verilen yetkilerin bariz olmaması nedeniyle Anayasa’ya ters bulunmuştur. Ayrıyeten ‘Bakanlığa asli düzenleme yetkisi veren kuralın yasama yetkisinin devredilmezliği unsuruyla bağdaşan bir tarafı bulunmamaktadır’ denilerek, Anayasa’nın 7. unsuruna muhalif bulundu. Kanun’un 7. unsurunun 1 numaralı fıkrasındaki (b) bendinde ise belediyeler, üniversiteler ve kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının taşınmaz satış yahut trampası konusunda Başkanlığa gelir tahsisi yapılmasını öngördüğü maddeyi de mahallî idarelerin mali özerkliğini ihlal ettiği gerekçesiyle iptal etti”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir